عوارض لنز چشم، آیا لنز باعث کوری می شود؟

عوارض لنز چشم، آیا لنز باعث کوری می شود؟

اولین بار در سال 1949، دکتری آلمانی به نام آدولف اویگن فیک(Adolf Eugen Fick) لنز را ساخت. باید بدانید که به دیسک های خمیده پلاستیکی که شفافیت آن بالا بوده، ضخامت کمی دارند و بر روی قرنیه چشم قرار می گیرند لنز چشم گفته می شود. لنز چشم که نام دیگر آن لنز تماسی است کاربرد های متفاوتی نظیر زیبایی و درمانی دارد. برخی از افراد عینکی که دیگر به ستوه آمده اند، از لنز طبی بی رنگ و یا رنگی استفاده می کنند همچنین برخی افراد که به دنبال ایجاد تنوع در رنگ چشمشان هستند لنز های رنگی را مورد استفاده قرار می دهند.

نحوه عملکرد لنز چشم

لنز همانند عینک مسیر های نوری را به گونه ای تغییر و تنظیم می کند که نور به شکل کاملا واضح روی شبکیه چشم کانونی شود. لنز چشم نسبت به عدسی عینک کوچک تر است زیرا اپتیک های لنز در فاصله بسیار نزدیکی از چشم قرار دارند بنابراین نسبت به اپتیک های عینک های طبی ظریف و ریز تر می باشند.

انواع لنز چشم

  • رنگی:این نوع لنز به دو بخش رنگی نمره دار و رنگی بدون نمره تقسیم می شود. لنز های رنگی نمره دار برای افرادی مناسب می باشد که به دنبال درمان ضعف بینایی و در عین حال رنگی کردن چشم خود هستند. اما لنز های رنگی بدون نمره صرفا کاربرد زیبایی دارند و با رنگبندی های مختلف در بازار وجود دارند. لنز های رنگی به 5 دسته یک بار مصرف، روزانه، هفتگی، فصلی و سالانه تقسیم بندی می شوند.

رنگی

  • طبی: این نوع لنز تحت تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد و تنها جنبه درمانی دارد. لنز طبی دو نوع نرم و سخت دارد که طبیعتا استفاده از لنز های نرم راحت تر از لنز های سخت است. لنز های طبی قابلیت درمان انواع بیماری های چشمی مانند: دوربینی، نزدیک بینی و آستیگمات را دارد.

طبی

اگر شما دوستدار لنز رنگی هستید و می خواهید از قیمت لنز رنگی مطلع باشید، حتما از مطلب "قیمت لنز رنگی، ارزان و با کیفیت" دیدن فرمایید.

انواع لنز چشم براساس ساختار

  1. لنز تماسی: PMMAاین نوع لنز از پلاستیک سخت شفاف تولید می شود و اپتیک بسیار خوب و قوی دارد اما اکسیژن را از خود عبور نمی دهد و به همین علت نسبت به لنز تماسی نرم سخت تر مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. لنز تماسی :GPاین نوع لنزبه لنز نفوذ پذیر به گاز معروف است. عملکرد آن همانند PMMA می باشد اما روی سطح لنز حفره هایی ایجاد شده است تا اکسیژن در آن جریان داشته باشد. افرادی که دچار آستیگمات هستند بهتر است از این نوع لنز استفاده کنند زیرا وضوح دید آن بهتر و دقیق تر می باشد. علت دید بهتر این لنز این است که آب را به خود جذب نمی کند و در نتیجه لیپید و پروتئین های اشک چشم به لنز نمی چسبند.
  3. لنز سیلیکون هایدروژل: استفاده از این لنز راحت بوده و اکسیژن بیشتری را به قرنیه می رساند زیرا میزان و جریان عبور گاز در این لنز زیاد است. در حالت عادی خشک و سفت می باشد اما اگر آب به آن بخورد حالتی ژله ای پیدا می کند.
  4. لنز هیبریدی: قیمت این لنز نسبت به دیگر لنز ها بیشتر است اما اپتیک بسیار خوبی داشته و در زمانی که جنب و جوش شما زیاد است احتمال افتادنش کم است.
  5. لنز تماسی نرم: استفاده از این لنز بسیار راحت است زیرا آب را به خود جذب کرده و بسیار نرم می شود.
  6. لنز تماسی چند کانونی: به علت وجود مواد مختلف در این لنز می تواند به صورت همزمان انواع بیماری های چشم را درمان کند.
  7. لنز ارتوکراتولوژی: این لنز در برابر گاز قابل نفوذ بوده و بیشتر هنگام خواب استفاده می شود تا انحنا قرنیه بهبود یابد.

عوارض لنز چشم

  • خشکی چشم: لنز تماسی باعث ایجاد سندروم خشکی چشم می شود زیرا برای نرم و مرطوب نگه داشتن خود اشک موجود در قرنیه را کاهش می دهد و منجر به سوزش، قرمزی و تحریک پذیری چشم می شود. خشکی بیش از حد چشم می تواند باعث زخم شدن قرنیه شود.
  • نرسیدن اکسیژن به چشم: لنز به دلیل اینکه کل قرنیه را پوشش می دهد مانع از رسیدن اکسیژن زیاد و کافی به چشم می شود. بهتر است از لنز های نرم یا سیلیکونی استفاده کنید تا اکسیژن بیشتری به چشم برسد.
  • ورم کردن یا قرمز شدن چشم: اگر در طول شب از لنز استفاده می کنید بسیار خطرناک است و دیگر نباید اینکار را انجام دهید زیرا لنز ها باعث ایجاد محیطی مرطوب می شوند و این محیط می تواند باعث پرورش باکتری و ویروس ها شود.
  • تغییر ماهیت در کارکرد قرنیه: قرنیه به عنوان یک مکانیزم برای محافظت از چشم کاربرد دارد و مغز ما زمانی که کمترین فشار به قرنیه وارد شود فرمان پلک زدن می دهد. اما اگر از لنز استفاده مداوم داشته باشید واکنش قرنیه به مرور ضعیف می شود و نمی تواند به سرعت پلک بزند.
  • ساییدگی قرنیه: اگر لنز به درستی روی چشم قرار نگیرد و یا اگر بیش از حد چشم شما خشک شود خراشی در قرنیه ایجاد می شود که بسیار دردناک می باشد. این خراش ها می تواند باعث نفوذ باکتری و ویروس و در نتیجه عفونت چشم شود.
  • زخم قرنیه: اگر زخم باز ایجاد شده روی چشم حاوی قارچ، عفونت انگلی، ویروس و یا باکتری شود منجر به کوری دائمی می شود.
  • تحریک پذیری چشم: اگر قرص های پیشگیری از حاملگی را استفاده می کنید و در عین حال لنز بر روی چشم دارید منجر به سوزش مزمن و تحریک پذیری چشم می شود پس تا زمانی که قرص می خورید نباید از لنز استفاده کنید.
  • پتوز: این عارضه زمانی اتفاق می افتد که استفاده بیش از حد از لنز منجر به افتادگی پلک شود. این عارضه برای افرادی که از لنز تماسی سخت استفاده می کنند بیشتر است.

راهکار هایی برای جلوگیری از بروز عوارض لنز

  1. دست هایتان را به خوبی بشویید و خشک کنید سپس اقدام به گذاشتن لنز کنید.
  2. پس از هر بار استفاده از لنز، آن ها را با محلول استریل مخصوص لنز به خوبی شست و شو دهید.
  3. برای خیس کردن لنز از بزاق دهان استفاده نکنید.
  4. هنگام خواب، شنا و یا استحمام لنز های خود را بردارید.
  5. هر بار لنز های خود را ضدعفونی کردید، محلول به دست آمده را دور بریزید و اجازه دهید محفظه کامل خشک شود سپس محلول جدید را بریزید.
  6. پس از تجویز پزشک از لنز استفاده کنید.
  7. اگر چشم ها و بینایی شما دچار ایراد شد حتما به پزشک مراجعه کنید.
  8. هنگامی که تاریخ انقضا لنز ها به اتمام رسید آن ها را تعویض کنید.

کلام آخر!

در این مطلب سعی کردیم تمامی نکات را راجع به مسئله و پرسش خیلی افراد درباره "عوارض لنز چشم و اینکه آیا لنز باعث کوری می شود؟" بگوییم.توجه داشته باشید که چشم و حساسیت افراد با یکدیگر متفاوت بوده و ممکن است برای برخی ها استفاده از لنز عوارض کمتری داشته باشد. اما از آنجایی که عوارض موجود برای لنز و بهداشت فردی شما رابطه مستقیمی دارد باید با دقت بیشتر بهداشت فردی تان را رعایت کنید!

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)